onsdag, april 23, 2014

Post 708


Google følger dine spor
  • Det var forsåvidt litt fascinerende å se hvordan mobiltelefonen (en Samsung S4) sørget for å etterlate digitale spor i påsken.Sjekk systemet med logging av posisjoner (krever da så vidt jeg vet at man har en android-telefon.) Kartet viser mine bevegelser  på en veldig detaljerte måte!(Les mer på Dinside.)
  • Jeg registrerer forøvrig at Facebook vet at jeg skal til Rømø i Danmark til sommeren, i alle fall med utgangspunkt i reklamen. Er det fordi de forteller  booking.com hva vi diskuterer i form av Facebook-meldinger?
  • Norsk på 30 dager- muntlig!
The son
  • Jeg har skrevet en ebok som går på muntlig norsk, og den er nå  klar for kjøp/nedlasting . Den bygger altså  på eboka som kom ut i mars d.å.. Papirversjonen av sistnevnte har jeg håp om at vil foreligge i slutten av neste uke. Den første eboka mi lå forøvrig på topplista til ebok.no, bare slått av Jo Nesbø og noen til! 
  • Hva med å slå et slag for norsk skriftkultur i form av redusert mva? Jeg synes det er paradoksalt at Jo Nesbøs siste, Sønnen, selges for under 20 dollar på Amazon. Det er under halvparten av ebok-prisen i Norge (ser at ebok.no selger boka for 269 kroner). Man er jo nesten fristet til å lese den på engelsk!

    British Pathé
  • Dokumentarfilm/British Pathé.  Jeg har sans for stoff som tilgjengeliggjøres digitalt. En av mine absolutte favoritter er selvfølgelig Nasjonalbibliotekets digitale bokhylle. Men sjekk gjerne også  British Pathé  som har lastet sitt arkiv i form av 85 000 dokumentarfilmer opp på Youtube. Tanken er jo at dette kan være interessant for noen!


Ingen kommentarer: