fredag, november 15, 2013

Digitalt konsum i november

Dagen min starter som hovedregel med at jeg inntar  den første dosen med spansk. Gjennom tjenesten Kioskoymas får jeg dagens ferske utgave av El País, selvsagt også med suplementene. Det koster ikke mer enn en drøy 50-lapp i måneden og det er det verdt synes jeg. Jeg hadde tilsvarende glede av New York Times, men etter introduksjonsperioden synes jeg det ble for dyrt. Foreløpig har El País en ganske solid hjemmeside på nettet som er gratis foreløpig, og mange vil sikkert synes at det er nok.  Som man ser har papiravisa en egen reiseseksjon på fredagen - det er alltid stoff som interesserer meg. Papiraviser - joda - Vårt Land har kommet i postkassa de siste 30 årene, og Stavanger Aftenblad + lokalavisa Jærbladet spleiser jeg på med naboen. Kona insisterer dessuten på at vi kjøper Dagbladet hver lørdag.
Men det digitale konsumet går ikke bare på avis-tjenester. Mange har registrert at HBO Nordic nå har senket prisen til 79 kroner per måned, og en får da tilgang til et solid tilfang med serier og i noen grad filmer. "Binge viewing" er et begrep som handler om at man i stedet for å se én episode i uka, intenst konsumerer den ene sesongen etter den andre, gjerne flere episoder rett etterhverandre. Vel - Jeg har nå sett to sesonger med Game of Thrones - med ca 2,5 episode per dag i snitt. Når jeg er ferdig med Game of Thrones, gleder jeg meg til å se mer av The Wire.
Via Facebook ble jeg gjort oppmerksom på den unge fotografen Kyle Thompson, han iscenesetter fascinerende bilder som ofte inkluderer seg selv. Les om ham og følg ham på Flickr! I neste uke skal jeg være med på et Comeniusprosjekt på egen skole - da skal vi bruke foto som dokumentasjonsverktøy, det inkluderer både Flickr og Instagram. Det blir spennende.

Ingen kommentarer: