mandag, november 05, 2012

Prosessorientert fagskriving (uten etterarbeid)

De siste par ukene har vi jobbet med fagskriving i mine to Vg2-klasser i norsk. Emnet har vært renessanse og reformasjon (litt typisk Vg2-stoff). Oppgavene kan du se her.
Tanken har vært at elevene skal øve seg i fagskriving (se pdf av Powerpoint her) og at de skal presentere det de har funnet ut for sine medelever i form av en muntlig presentasjon. Mange elever irriterer seg over det historiske stoffet, men jeg har forsøkt å peke på at dette foruten at stoffet har en egenverdi også gir dem trening i

  • vurdering av  kilder
  • søk og filtrering av store informasjonsmengder
  • prosjektstyring
  • fagartikkelskriving 
  • bruk av samskrivingsverktøy
  • osv.
Elevene har brukt Google Dokumenter, dvs. de har fått beskjed om det slik at jeg og min flinke PPU-student Ingunn, har kunnet gå inn i tekstene fortløpende. Elevene har fått mange innspill underveis, ikke bare fordi vi er har vært to lærere inne, men fordi også én lærer kan rekke over mange dokumenter flere ganger når elevene skriver. Vi har kommentert alt fra det skrivetekniske til å kommentere prosessen (f.eks. når vi ser at noen elever er svært passive).
Jeg er vant til store klasser med  sjelden under 25 elever, og antallet begrenser selvsagt min mulighet til å gå inn i individuelle skriveprosesser, men jeg mener likevel at det for elevenes del, absolutt er verdifullt å skrive sammen. De får et kollektivt ansvar for teksten. 
Jeg vil karakterisere Google Dokumenter som "a enabling tool" i motsetning til bare "a facilitating tool". Verktøyet muliggjør prosess-skriving. 
I morgen skal elevene både gi en dele sine nye innsikter muntlig og de skal levere fagartikkelen. Jeg er spent på resultatet.

5 kommentarer:

Morten Oddvik sa...

Artig å se hvordan du jobber. Jeg har i høst også jobbet med konstruktivt og målrettet med elevene på VG1 i både norsk og engelsk gjennom bruka av Google Dokumenter.

Vi bruker det blant annet til leselogger for grupper som leser romaner. Jeg diskuterer med gruppene og går i dialog med tekstene de skriver. Elevene opplever et kollektivt ansvar for teksten(e).

Fokuset på en mer dynamisk prosess blir tydeligere enn den mer tradisjonelle levere-respons m/karakter.

Anonym sa...

Jeg har også positive erfaringer med å bruke google docs i fagskrivingen i Medie- og informasjonskunnskap. Jeg bruker også elevrespons - det gir nyttige innspill fra den faste responsgruppen.

Unknown sa...

Et praktisk spørsmål: har alle elever brukernavn hos google? Ordner de det selv, eller påtar du deg å gjøre det for dem?

Jeg opplever nemlig at det er svært får som har gmail-konto og enda færre som har hørt om google-docs. It-avdelingen her motarbeider faktisk at vi bruker verktøyet, som jeg selv er ganske så glad i.

Leif Harboe sa...

Elevene må selv opprette konto, jeg vet det er skoler som bruker gmail som skolemail og som kjøper tjenester av google, bruker sitt domene osv. Hvorfor liker ikke it-avdelingen Google docs?

Unknown sa...

Det er ikke godt å si, kompetansen stopper vel ved MS-produkter regner jeg med. De sperrer endel funksjoner i google søk som hurtigvisning av .pdf-dokumenter, uvisst av hvilken grunn.

Men jeg tror nesten jeg bare må bevilge den tiden det tar å opprette og lære å bruke google docs all den tid jeg ser nytte i verktøyet, både i norsk og media- og informasjonskunnskap.

Takk i alle fall for kjapt svar, og ha en fortsatt fin novemberdag.