tirsdag, september 11, 2012

I Windowsland igjen

Litt ufrivillig har jeg blitt en del av Windowsverdenen igjen. Skolen har gitt meg en Lenovo Thinkpad, og alle klasserom har blitt utstyrt med Targusbokser som gjør av vi ved hjelp av en USB får tilgang til både dataprosjektor og lyd. Det i seg selv er jo ganske praktisk.
Men når man har brukt de siste årene på å lage keynoter ("powerpoint for mac"), er det litt trassig. For meg innebærer det at jeg må eksportere og relage mye av materialet jeg har brukt mye tid på på å lage. Jeg har mye videomateriale, og det funker bare sånn halvveis - dvs. at jeg må lage en del på nytt. Da var det ok å registrere at FastStoneCapture nå ikke bare lager statiske skjermdumper, men også kan ta video. Prisen er 20 dollar.
Trenger du noen sekunder eller få minutter av en DVD eller annet billedmateriale som er på skjermen, grabber FastStoneCapture det og lagrer det som en videofil som kan legges inn i presentasjonen. Akkurat nå sitter jeg med Beowulf i forbindelse med at jeg har Vg2 i norsk. Det er en veldig morsom animasjon som jeg anbefaler, men jeg har kanskje ikke tid til å vise hele. Da gjelder det å grabbe de rette scenene.




2 kommentarer:

Geir Ertzgaard sa...

Targusbokser? Kan du si litt mer om hvordan de fungerer? Liker dårlig løsninger som ekskluderer ulike systemer, og det sier jeg som Apple-entusiast. Kan du f.eks. ikke koble en iPad med USB-kabel til Targusboksen? Hadde jo løst problemet ganske greit?

Leif Harboe sa...

Du får lyd og bilde på usb-kabelen, det er fordelen. Men ettersom skolen har gitt meg en windowsmaskin, har jeg nå rett og slett valgt å bruke den og ikke min bærbare macbook air. Jeg har ikke forsøkt å teste iPad, tviler på at det funker, men - jo - jeg skal forsøke!