fredag, juni 22, 2012

Elev med digitalt grensesnitt og Wikipedia

Jeg har fått penger fra Faglitterær forfatter- og oversetterforening for å lage en fagbok for ungdom om digitale ferdigheter, eller skal vi si -  en manual slik at de kan jobbe smartere. Denne vil være på markedet i slutten av september hvis jeg rekker å gjøre det jeg skal nå i sommer.  Vi tror vel ikke lenger på at barn og ungdom automatisk er "digital natives" fordi de har vokst opp med breibånd og duppeditter, men at det må systematisk opplæring til for at teknologien skal tjene dem effektivt i deres læringsarbeid.
Jeg tar utgangspunkt i rammeverket for digitale ferdigheter, og vil sikkert skrive mer om det, men de siste dagers arbeid har gått ut på vurdering av nettsider, og - jeg diskuterer Wikipedia spesielt, ettersom det langt på vei er norske elevers lærebok nummer 1. Å ha tekstkompetanse i vår digitale virkelighet handler om mer enn å kunne analysere noveller og dikt, det handler om å forholde seg til digitale tekster på en systematisk og gjennomtenkt måte, og ikke minst Wikipedia.  Jeg legger ved en illustrasjon til boka så får man et lite inntrykk av hva jeg holder på å lage.



1 kommentar:

Siv Marit Ersdal sa...

Dette er nyttig og viktig! Som skolebibliotekar jobber jeg mye med at elevene skal forstå hvor fantastisk mye informasjon en kan få utav en wikipedia-artikkel :) Gleder meg til denne boka kommer ut!