fredag, desember 30, 2011

Produktivitet

Jeg må jo nesten si at romjula har vært en ganske produktiv tid, jeg legger ved en skjermdump fra det enkle GTD-programmet iProcrastinate som hjelper meg å holde styr på aktivitetene. GTD står altså for Getting Things Done. Og bare så det er sagt, jeg ser ikke bort i fra at iProcastinate egentlig holder for meg etter at jeg et snaut års tid har forsøkt meg på det langt mer omfattende Things. Disse programmene har til felles at man setter opp aktiviteter og tidsfrister, man kan selvfølgelig bruke en kalender til dette, men slike programmer gir muligens en bedre oversikt.
En annen ting som går igjen i GTD-filosofien er "zero-inbox". Det har altså med hvordan man håndtererer mail og beskjeder, men zero-inbox må forstås i litt utvidet forstand, som lærer og som elev har man masse gjøremål og prosjekter med korte og lange frister. Alt det som svirrer i hodet kan føre til handlingslammelse, og det kan f.eks. føre til at man overser de litt mer langsiktige målene. Jeg tror jeg har nevnt 80/20%-prinsippet som handler om at man bør bruke 80% eller noe deromkring av tida på aktiviteter og prosjekter av litt mer kortsiktig art og 20% av tida på det som ikke handler om i morgen eller neste uke, men f.eks. det som handler om kompetanseheving. Det å få det som svirrer i hodet ned i listeform, gjør at jeg lettere kan konsentrere meg om den enkelte oppgaven. Ellers blir det lett til at man hopper litt usystematisk fra det ene til det andre.
Altså få det på lista, prioritere, sette noen deadliner, så jobbe med saken. Jeg har nokså konsekvent  stått tidlig opp om morgenen slik at jeg gjerne har en time eller to til arbeid på hjemmekontoret før jeg må på jobb, men så får jeg kanskje nevne at jobben er innen gåavstand også. Jeg mener selvsagt ikke at vi 24 timer i døgnet skal tenke på mål og på lister, men samtidig stusser jeg av og til over hva folk bruker tid på.
Jeg vil gjerne komme med et rungende ja til ubunden tid og hjemmekontor, men det har folk kanskje forstått. :-)
Elevene jeg kurset i studieteknikk og smart databruk, vil nå etter jul få presentert Pomodoro-metoden som er presentert i denne nedlastbare og forholdsvis korte boka. Noe av det viktigste i denne metoden er å være tilstede og fokusert i det man gjør, og øve seg i nettopp det. Pomodoro betyr tomat på italiensk, les om bakgrunnen for at teknikken heter nettopp det her.
Elevene og kanskje vi, sliter jo nettopp med det, å være tilstede i en ting, og når man har en kombinasjon av indre og ytre distraksjonselementer, blir man lite effektiv. Jeg ble tipsa om Pomodoro-teknikken via bloggen til legen Jørn Kippersund.

Ingen kommentarer: