torsdag, februar 17, 2011

Google dokumenter

Jeg har noen år gjort mitt for å promotere Google dokumenter, men jeg er fortsatt ganske overrasket over at mange har som sitt foretrukne tekstbehandlingsverktøy Word eller OpenOffice. I en hver skrivesammenheng
Poenget mitt er egentlig at en bør ulike skriveverktøy med utgangspunkt i ulike situasjoner. Selv bruker jeg huskelappene man har som macbruker i noen situasjoner, de minner og ser ut som Post-it-lapper, jeg bruker Simplenote for handlelister og ting jeg lett vil ha tilgang til gjennom mobiltelefonen, Word for tyngre dokumenter med avansert layout, fotnoter, masse bilder osv. eller når jeg vil ha best mulig rettekontroll, f.eks. på spansk, Evernote når jeg skal kommentere tekst jeg har lagret , og der jeg ønsker å kommentere i teksten. Jeg har dessuten investert i et "forfatter-verktøy", Scrivener, som Arne Olav Nygard for lenge siden tipsa meg om, som jeg skal bruke i større skrive- og bokprosjekter som jeg går i gang med når utover våren/sommeren. Men fremfor alt altså bruker jeg Google dokumenter for tekst jeg skal skrive, gjenbruke, dele og publisere.

Jeg har produsert en 10 minutters video for Nyweb/UiS - denne gang helt uten tale - som viser hvorfor!
Jeg skal innrømme at videoen er litt rufsete i redigeringen. Neste video skal bli mye bedre!

10 kommentarer:

Frøken Sur sa...

Jeg har brukt googledocs en del ganger, og opplever at programmet ofte henger seg opp.

I tillegg har det hendt at programmet ikke klarer å laste opp (eller bare delvis laster opp!) tekstdokumenter som inneholder mer enn bare skrift.

Med andre ord, googledocs har ofte tatt mye tid, og oppleves derfor sjeldent hensiktsmessig.

Leif Harboe sa...

Det er mange måter å produsere tekst på, og en må selv ut i fra de behovene en har vurdere hva som er hensiktsmessig. Du har forsøkt Google dokumenter, og opplever at det ikke fungerer for deg. Da har du sikkert funnet andre verktøy som dekker dine behov. Hvis du har hørt gjennom videoen vil du sikkert ha registrert at jeg bruker ulike verktøy, ikke Google Dokumenter til alt.

Knutse sa...

Google-doc og kreativ skriving:

Jeg bruker Google-doc i klassene når jeg skal starte opp en kreativ skriveøkt. Oppgavene er basert på måten jeg selv som skribent og forfatter (i all beskjedenhet) ofte starter (eller må starte) skrivefasen på. Altså ikke slik en del andre anbefaler - med rugefase, notater, redigering osv.).

For meg (og sikkert flere) starter skrivingen ofte som en puls eller bølge, et slags indre trykk. Formen kommer altså før innholdet. Sjangeren er uinteressant i første omgang.

Oppgavene kan lyde: Kutt ut! - Ånei, ikke nå igjen! - Jeg liker deg som du er, jeg - etc.

Jeg legger også ut bilder på dokumentet - gjerne bilder med et følelsesutbrudd eller følelsesmessig innhold. Man kan godt kalle dette en form for mentale igangsettere.

Det fine med Google-docs er at elevene da kan legge ut sine utblåsingstekster først skrevet i word eller OO på et felles dokument uten navn - altså lime inn en tekst på et par hundre ord under hver oppgave.

Google greier 15 elever på en gang, og fra min pc-en og prosjektor kan de selv se hvordan tekstene legger seg ut nedover på siden - etter hvert.

I neste økt (med en liten pause), tar jeg en råsjanse og leser opp de "anonyme" tekstene og kommenterer dem (spør først om lov selvsagt - men her er det også et visst press fra min side). Jeg er da opptatt av temparaturen i teksten - ikke skrivefeil eller andre formelle trekk.

Elevene kan så kommentere tekstene ved å velge seg en farge. Når økta er over, låser jeg dokumentet slik at elevene i etterkant ikke kan slette eller redigere det som er levert inn.

Fase 2 kommer da utkastet skal brukes - evt. forkastes - til en novelle, kåseri, essay etc.

For å kunne kommentere godt, må man som lærer lese med en viss hastighet - og se etter hva som funker språklig - for meg! Det er ingen grunn til å forsøke å være objektiv lærer her - dette likte jeg altså godt - dette "stusser" jeg kanskje litt over...etc.

PS: Jeg har opplevd at noen elever (særlig gutter) har lagt ut tekster som absolutt ikke passer seg i et klasserom, men det hører til sjeldenhetene.

Resultatet til slutt ble i høst elevtekster jeg sjelden har mottatt tidligere - en slags indre-monolog-tekster, tankestrømtekster med høy hastighet og temp. Om det funker til eksamen, aner jeg faktisk ikke.

- - -

Ellers takker jeg bloggforfatteren med tipset om Eminems musikk-video (Cleaning out my closet). Den kommer over vinterferien i alle klasser antakelig.

Her kan man virkelig grassere i senfreudiansk teori: Musikk-videoen eller verkets stoff og emne er knyttet til dødsdriften (derfor kirkerommet og gravscenen antakelig) - mens verkets form og hjerterytme er knyttet til livsdriften eller selvoppholdelsesdriften.

Den kunstneriske aktivitet blir altså en form for selvhelbredelse eller mental prosess "tilbake til livet" - eller noe sånt...

Opphavsmannens indre demoner og tragiske barndom blir omvandlet til kunst - og jeg syns dette faktisk er ganske bra (i hvert fall sammenliknet med det vi i disse tider ser på norsk tv av grand-prix og diverse).

Jeg ser at det også ligger parodier av Eminem på YouTube (Not afraid fx) - kostelig det også.

Ja er det ikke noe hamsunsk, Sult- og offeraktig over hele mannen? Samtidig greier man ikke forbli uberørt. For meg blir det faktisk en ny og annerledes måte å "skrive en tekst på" - "sammensatt" het det visst...


http://knutmichelsen.blogspot.com

Knutse sa...

Oppgavene ligger her:

https://docs.google.com/document/d/1cv373kLqB1tM3fkBqQAiOazovCghY5PEXrlErbNiVng/edit?hl=no&authkey=CImKr7UM

Knutse

Knutse sa...

Jeg prøver igjen med mitt google-doc.:

https://docs.google.com/document/d/1cv373kLqB1tM3fkBqQAiOazovCghY5PEXrlErbNiVng/edit?hl=no&authkey=CImKr7UM

EinarB sa...

Du er sikkert også kjent med det nye samskrivingsverktøyet til NDLA, samskrive.ndla.no. Det mangler formatering, men er et veldig kjapt samarbeidsverktøy som ikke krever pålogging, bare tilgang til URL-en.

Leif Harboe sa...

Takk for innspill og kommentarer. Jeg har laget en annen video om diverse skriveverktøy der jeg blant annet bruker tid på NDLA/Etherpad. Men det er igjen noe helt annet enn Google dokumenter!

Anonym sa...

Amen! Google docs egner seg også til mye utenfor skoleverket. Jeg er legevaktsansvarlig og setter opp turnus for 25 leger fra 4 kommuner. I starten krevde de tilsendt e-post med listene som vedlagte filer. Dette nektet jeg, og tilbød meg i stedet å komme ut og hjelpe dem i gang med google docs. Borte er versjonsproblematikken, og jeg legger til endringer uansett hvor jeg måtte befinne meg i verden.

Leif Harboe sa...

Artig å høre Jørn. Man kan sikkert si mye om Google - men de har laget noen fantastiske verktøy!

Linda sa...

jeg kunne ikke tro at jeg noen gang ville bli gjenforent med min eks-kjæreste, jeg var så traumatisert av å være helt alene uten kropp å være ved meg og være sammen med meg, men jeg var så heldig en dag å møte dette kraftig trollformler Dr Dawn Acura, etter å ha fortalt henne om situasjonen min, gjorde hun alt menneskelig mulig for å se at kjæresten min kom tilbake til meg, faktisk etter å ha trollbundet trolldommen kom min eks-kjæreste tilbake til meg mindre enn 48 timer, min eks-kjæreste kom tilbake og tryglet meg om at han aldri ville forlate meg igjen, 3 måneder senere ble vi forlovet og giftet oss. Hvis du har samme situasjon, er det bare å kontakte Dr Dawn Acuna på e-posten hennes: { dawnacuna314@gmail.com } tusen takk mor for gjenopprettingen min eks-kjæreste tilbake til meg,
*Hvis du vil gjenforenes med kjæresten din.
*Hvis du ønsker å bli gravid.
*Hvis du vil kurere noen form for sykdom.
Kontakt henne for løsning: Whatsapp { +2348032246310 }
E-post: { dawnacuna314@gmail.com }