lørdag, mars 06, 2010

Lokalhistorie


I forbindelse med at jeg lette etter et bilde på Flickr fant jeg flickrsida til Gjesdal folkebibliotek.
En flott måte å tilgjengeliggjøre lokalhistorie på.
Jeg har likevel to innvendinger, jeg synes ikke man skal "ødelegge bilder" ved å legge kommunevåpnet eller annet oppå bildet slik en ser her til venstre. Jeg stusser også at de har merket bildet med "all rights reserved" (selvom jeg vil tro bildet har "falt i det fri" uansett).
Et annet spennende prosjekt spesielt for oss som bor i Rogaland er digitaliseringsprosjektet til Stavanger Aftenblad. Når prosjektet er ferdig, vil man ha skannet inn 1 million avissider som så skal være søkbare og fritt tilgjengelige.
Ellers er det inspirerende å følge med på Liv Marie Schous blogg om dagen. Hun deler villig med seg mange gode ideer som man kan ta rett med i klasserommet og teste.

En liten digresjon til slutt, jeg besøkte to museer i USA nå i vinterferien, immigrasjonsmuseet på Ellis Island og The Metroplitan museum ved Central park, begge var særdeles fotovennlige. Man kunne knipse så mye man ville. The Met hadde riktignok forbud mot blitz, men det kan man tåle. Hva er status for norske museer?

Ingen kommentarer: