lørdag, januar 16, 2010

Å bruke bilder i undervisningen


Kikkut har laget noen ganske sterke reklamer i forbindelse med Amnestys kampanje mot vold mot kvinner for noen år siden. Videoen som ligger på Youtube er dessvere i dårlig kvalitet. Jeg er i det hele tatt på jakt etter materiale av god kvalitet. Det som ligger på nett har ofte for dårlig oppløsning. Det gjelder også den nedenfor - kvaliteten må være så god at man kan lese også det med liten skrift. Ellers har jeg sans for hvordan reklamebyrået tar utgangspunkt i vår egen tilbøyelighet til å drive nasjonal selvforherligelse. "Look to Norway".
En annen ressurs jeg vurderer som svært aktuell i forbindelse med at vi jobber med bilder, er artikkelen som går på billedbruk i forbindelse med jordskjelvet i Haiti. (Tror det var Arne Krokan som twitret om denne). Mål: å skape global bevissthet samtidig som vi blir mer bevisste på måter å bruke bilder på. (se illustrasjon nedenfor)

Ellers ser jeg at en nå på Google Dokumenter kan laste opp, og dele alle type filer. Maks filstørrelse 250 megabyte. Ypperlig for deling, og gratis. Jeg har foreløpig funnet Dropbox særdeles velegnet til dette formålet. Opprett gjerne en konto her (da får jeg øket min kvote). Du får forøvrig 2 gigabyte gratis av Dropbox.

Ingen kommentarer: