mandag, august 10, 2009

Nasjonalbibliotekets digitaliseringsprosjekt


På Nasjonalbibliotekets sider kan man nå finne et stort antall nyere skjønnlitteratur som Jan Kjærstad, Erlend Loe, Dag Solstad osv. i "fulltekst". Foreløpig skal det dreie seg om ca 14 000 verk fra 1990-tallet. I bloggende stund er det ikke en alfabetisk katalog, man må rett og slett søke og se om de har det man er på jakt etter. Men Gisle Surson fant jeg, derimot ikke Gunlaug Ormstunge.
Fint, dette må jeg se hvordan jeg kan bruke som norsklærer, jeg er ikke lenger så avhengig av oftest ufullstendige klassesett eller lærebøkenes fragmentariske utvalg og "klipping" i litterære tekster.
Har forøvrig akkurat testa romanlesning på iPhonen for første gang, programmet "Classics" gav meg blant annet The wonderful wizard of Oz, og jo, det synes jeg fungerte veldig bra.

1 kommentar:

Anonym sa...

Heter det ikke Gunnlaug Ormstunge??