torsdag, februar 05, 2009

Innlegg nr. 400!! Du kan nå jobbe med Google dokumenter offline


Amerikanerne har en stund hatt muligheten til å laste jobbe offline med Google Dokumenter, men nå har det kommet til norske brukere også. Jeg vet ikke hvor stor praktisk nytte dette vil ha, er vi ikke offline stort sett, men det kan jo være man skal sitte 8 timer på tog, eller av andre grunner ikke har Internett. Dessuten føles det kanskje godt å ha en slags form for backup. Man laster ned noe som kalles for Google Gears som skal holde styr på hva som skal lastes opp eller ned. På en online-forlesning styrt av George Siemens om nettopp Google nå i ettermiddag, klagde forøvrig noen av de amerikanske brukerne over at Google Dokumenter hadde blitt tregt, pga. synkroniseringstjenesten?
Nå ligger alle dokumentene mine (som jeg har investert hundrevis av timer i) ikke bare på Googles serverpark, men også på mine to mac'er.
(Dette var forøvrig innlegg nr 400 på denne bloggen)

1 kommentar:

Kjell Antvort sa...

Fint Leif. Dette er gode nyheter. Vi har alle våre Digital Kompetanse i Læring (DKL) studenter inne i vår Google utdanningsløsning og nå fungerer Gears der også. Dette vil ta brodden av noe av angsten ekelte har for at "alt pluselig skal bli borte". Det er også mulig å "snakke med" databasen lokalt via SQL slik jeg forstår det. Dermed er det jo dette reell backup av dokumentene. Jeg lurer litt på hva som skjer når en konto slettes forsvinner alt lokalt ved neste synk tro?