torsdag, april 10, 2008

IKT-strategier

Det første jeg gjorde da jeg vendte tilbake til undervisningsstilling etter fem år som avdelingsleder, var å kjøpe privat bærbar pc. Skolen min har nemlig gått inn for stasjonære pc'er til lærerne. De har til og med skeia ut og kjøpt brukte flatskjermer (17'') til noen av oss. I tillegg står det en pc i mange klasserom kobla til videokanon.
Mange skoler har valgt en løsning som minner om dette. Tanken er at det er billigere å oppgradere stasjonære maskiner (selv om det knapt skjer) enn bærbare + at de kanskje har noe lengre levetid.
Det merkelige er at de fleste av mine kollegaer virker fornøyde med en slik løsning. Jeg er overbevist om at dette er med på å sementere ikke-digital praksis der boka og tavla fortsatt ruler. Noe av grunnen er selvfølgelig at lærerne i stor grad ikke bruker noe særlig mer enn en standard utgave av MS Explorer (versjon 6), It's Learning, Word og Powerpoint. Kjennskapen til annen programvare er liten.
Vel, dette er en håpløs løsning. Det er en endeløs byråkratisk mølle for å få installert det minste lille program. Noen kolleger ønsker å bruke Markin, Delicious, Diigo osv. men det krever i realiteten at de gjør som jeg gjorde - svelger fagforeningskamelene og legger noen tusenlapper på disken for å få IKT-verktøy som gjør jobben. Det er et stort paradoks når elevene sitter der med laptopene sine som de personliggjør og tilpasser etter hjertens lyst.

2 kommentarer:

Ingunn sa...

Jeg er enig med deg. Skolen vår har heldigvis satset på en mye mer fleksibel løsning - alle får egen bærbar tablet-pc med fulle rettigheter til å tilpasse slik en vil. Vi har dockingstasjoner og prosjektorer i de aller fleste klasserom, og et trådløst nett som stort sett er i orden. Den digitale kompetansen hos oss er god. Dersom vi ber om å få kjøpt inn spesiell programvare, f.eks. Camtasia, så blir det vanligvis etterkommet. De som vil ha det får det, og det er lite standardløsninger. Jeg vil ikke jobbe på noen annen måte etter å ha prøvd dette.

EinarB sa...

Jeg er hjertens enig med dere begge, og dette har vært en kjepphest for meg i mange år. I vgs i Nord-Trøndelag har vi nå bærbare pc-er til nesten samtlige lærere, og alle kan legge inn hva de vil av programvare.

Når man blir vant til å ha med seg pc-en, og til å koble på prosjektorer over alt, blir det etter hvert en like naturlig og transparent del av undervisningen som tavla var tidligere.