søndag, februar 10, 2008

Tekstbasen til Nynorsksenteret


Jeg tror ikke de 69 nynorsk-øvelsene til Språkrådet er helt bortkastet, men jeg tror heller ikke de er den ultimate løsningen som gjør at elevene vil skrive et elegant og presist nynorsk. Egentlig får jeg sterke assosiasjoner til fremmedspråksinnlæring. Problemet for de fleste elever er at nynorsk har blitt et fremmedspråk som de knapt støter på. Selv Jærbladet som jeg leser tre ganger i uka, skrives for en stor del på bokmål. Jeg anbefaler elevene å bruke nynorskutgavene av lærebøkene de skal ha - hvis mulig. Ellers er tekstbasen til Nynorsksenteret, som jeg ble gjort oppmerksom på av Kristin Sjøhelle, en interessant ressurs.

2 kommentarer:

Kristin sa...

Så flott å sjå at du reklamerer for Tekstbasen på bloggen din! Og ellers; hjerteleg takk for boka eg fekk i posten i dag, - uventa og særs hyggeleg. Spennande lesing for ei med utrstrakt interesse for digitale innfallsvinklar til norskfaget.

Nina Eidsten sa...

Tekstbasen ser ut som en genial kilde i norskfaget.