torsdag, februar 07, 2008

Bærbare vil dø ut? To ord om Markin


I flg. Digi/Gartner Group vil de bærbare maskinene "dø ut" i løpet av 5 år.
Hvis gratisprinsippet slår inn for fullt, tror jeg fylkeskommunene vil ha problemer med dagens bærbare. Det er for mye tull og tøys, det er for stor slitasje på alt fra skjermer til strømforsyninger for ikke å nevne harddisker, og selv maskiner som koster bare 4-5000 kroner vil bli dyre å drifte. Stadig vekk har jeg elever som melder om at "maskinen er på verksted". Dette er maskiner de eier personlig som de vel tenker de må forsøke å passe på. De vil i alle fall ikke passe bedre på dem i det øyeblikket det er fylkeskommunen som eier dem.
Vel - nå får vi se om PS-data klarer å levere ASUS'en i april som jo er noe i retning av Gartner-maskinen. ASUS- Norge har og oppdatert sine nettsider.
Litt om Markin før jeg går hjem og lager middag (pølser og potetstappe??) - Arne Olav Nygard ved UiS, har snakka ivrig om Markin, et program man bruker når man retter/kommenterer elevarbeid. Vel - jeg kan da melde om at jeg er 20 engelske pund fattigere, og eier av en lisens på Markin. Målet er å finne verktøy som letter en mer systematisk tilbakemelding på elevarbeid. Jeg har retta 5 elevtekster, men vil ikke trekke noen konklusjoner før jeg har brukt det over noe tid. Men interessant - ja.

1 kommentar:

Anonym sa...

To interessante linker om to forskjellige saker i en og samme post! Diskuterte med en av mine sjefer på slutten av dagen i dag vedtaket i Akershus om å innføre bærbare for alle fra høsten av. Vi har en stor park av nesten nye stasjonære PC'er (skolen er 1 1/2 år gammel - alt utstyr nytt). Det ville være interessant å bygge seg gradvis opp med sett av enklere mobile enheter som etterhvert kunne erstatte disse. Tror imidertid selv at innkjøp av noe så "sært" som en Linux-basert enhet med vekt på nettbaserte tjenester er altfor radikalt til at de som bestemmer innkjøpene ville tørre å satse på det. Vi skal nok bruke noen millioner på å kjøre det "velprøvde" som ikke funker så bra først ...

Ellers har du minnet meg på Markin, som jeg så på for flere år siden, men aldri fikk tatt i bruk. Fikk lyst til å sjekke det ut igjen - men hold oss gjerne oppdatert på dine erfaringer med det.