mandag, november 19, 2007

Kursing av norsklærere

Arne Olav Nygard ved UIS og jeg har kjørt et 2-dagers opplegg for norsklærere over ca et halvt år med tilsammen 220 deltakere. Litt fra pensum:
  • Å lage lenker - alle mine kolleger bruker It's Learning - men et mindretall vet hvordan de kan lage f.eks. dynamiske periodeplaner med pekere til digitale ressurser. Å kunne lage digitale veiskilt er en forutsetning for å kunne nyttiggjøre seg digitale ressurser. Dette blir viktigere og viktigere ettersom vi flytter oss vekk fra trykte lærebøker til digitale ressurser. Bruker vi idag 80 % lærebok og 20% ressurser, vil jeg anta at vi om fem år bruker 20% trykte "lærebøker" og 80% digitale ressurser.
  • Hurtigtaster for; lagring, kopiering, lim inn, angre, skifte mellom aktive programmer, kopiere nettadresse osv osv. Retter vi digitalt, vil vi gjøre noen operasjoner mange mange ganger, retter jeg 28 besvarelser, vil jeg spare halvannen time hvis jeg per oppgave "kniper" inn 3 minutter. Hurtigtaster og evnene til å jobbe i flere vinduer parallelt er en forutsetning for rasjonell jobbing på skjerm.
  • Lage tester i læringsplattformen. På én måte er ikke dette veldig pedagogisk høyverdig, men tester (som gjerne kan produseres av en gruppe lærere), er en effektiv måte til å få elever til å pugge på. De får karakteren med en gang, og jeg slipper noen timer med retting. Det er dessuten mulig å designe flervalgsoppgaver som krever noe mer enn reproduksjon av når Ibsen døde.
  • Enkle verktøy for for produksjon av sammensatte tekster. Jeg er veldig glad i såkalt "fri" programvare, men har ikke noe problem med å anbefale Microsofts Photostory. Jeg har opplevd å få inn digitale historier fortalt ved hjelp av Photostory som dypt og inderlig har rørt meg, mer enn de fleste tradisjonelle skolestiler jeg kan komme på.

2 kommentarer:

EinarB sa...

Det ser ut som et fornuftig valg av pensum, absolutt nyttige kurs!

Det var også en fin presentasjon du og Arne Olav hadde på Sola den 16. Jeg skulle ta en prat med deg etterpå, men så reiste dere rett etter lunsj.

Innholdet fra kursene du referer til her, bør absolutt puttes inn i de pakkene det er aktuelt å distribuere til de andre fylker.

Marita sa...

Dette høres ut som et veldig bra kurs med et innhold som er veldig relevant. Og jeg er SÅ enig med deg i det siste punktet om sammensatte tekster, jeg har også opplevd å få vel så mye bra på den måten, i tillegg til at jeg tror elevene får et større utbytte av det. Elevene mine fikk i oppgave å analysere en sammensatt tekst, for eksempel et platecover, og så lage en sammensatt tekst av analysen, det ble utrolig mange bra resultater!