fredag, mars 16, 2007

Jumpcut og mobiltelefoner


Elevene i to av klassene mine er nå i siste fase i et prosjekt der de lager 2-minutters filmer filmet med mobilkamera og lastet opp og redigert i Jumpcut. Musikken de eventuelt legger på skal være "creativecommons". Det kan se ut som at http://www.artistserver.com/index.cfm er et brukbart sted å søke fram musikk en kan bruke. Jeg vil legge ut lenker til noen av filmene antakelig i slutten av neste uke.

Digresjon: jeg ser på Guardians techno-blog at Google nå vil slette søkedataene de har på oss etter en viss tid, de antyder 18-24 måneder. Rørende. Viser man for stor interesse for Osama eller andre ikke-patriotiske søkeord hos Google , kan en vel glemme å planlegge tur til Disney-land i Florida. Jeg regner med at amerikansk overvåkning har plugga seg direkte inn på Googles servere. For 10 år siden testa jeg ut hvor lett/vanskelig det var å finne bombeoppskrifter på nettet, det hefter vel ved profilen min fortsatt. Det tok vel ca 2 minutter å finne "the terrorist handbok" som starta med don't try this at home" så vidt jeg husker. VG har forøvrig en artikkel om hvordan man kan forsøke å gjemme seg for Google. Gidder vi? Neppe. Det de blant annet advarer mot, er å google seg selv. Forfengelige og selvopptatte som mange er (meg seg selvfølgelig unntatt), googler de seg selv for å se hva som er lagret på en selv, og dette gjør at google-nettet snører seg rundt en selv og ens ip-adresse.