tirsdag, desember 12, 2006

Norske ikoner



Jeg er litt fascinert av det engelske ikon-prosjektet, og mener at det burde være prosjekt man også burde kunne kjøre i norskfaget.
"An icon (from Greek εἰκών, eikon, "image") is an image, picture, or representation; it is a sign or likeness that stands for an object by signifying or representing it, or by analogy, as in semiotics; in computers an icon is a symbol on the monitor used to signify a command; by extension, icon is also used, particularly in modern popular culture, in the general sense of symbol — i.e. a name, face, picture, edifice or even a person readily recognized as having some well-known significance or embodying certain qualities." (W.)

Ellers vil jeg bare sitere Howard Rheingold:
Teaching young people how to use digital media to convey their public voices could link youthful interest in identity exploration and social interaction with direct experiences of civic engagement. Learning to use blogs, wikis, podcasts, and digital video as media of self-expression, with an emphasis on “public voice,” should be considered a pillar - not just a component—of 21st century civic curriculum.
Apropos det Rheingold sier om at elevene bør lære å ta i bruk "wikis". Hva synes elevene mine om å jobbe med Wikispaces? Foreløpig har jeg bare observert dem når de jobber, ta gjerne en gikk på det siste vi har jobba med, elevene har jobbet i skrivegrupper som har rotert.
Idag oppdaget jeg forøvrig www.wikia.com - som gir en litt mer avansert wiki-syntaks enn det jeg får i Wikispaces. Samtidig er jeg skeptisk til et system der hvem som helst kan skrive uten at de er logget inn, såvidt jeg kan se, kan en i Wikia ikke begrense redigeringsmuligheten slik en kan i Wikispaces.

Ingen kommentarer: